Handledning

Det finns två sätt att hantera rådgivning, coachning eller handledning. Coachen ställer frågor utifrån ett lösningsfokuserat och kreativt syfte medan handledaren ställer frågor för att förstå och analysera för att sedan kunna ge råd och handledning. I samråd med oss väljer ni metoden som passar bäst er och ert organisation.

Coachning är en metodik som bygger på att ställa öppna frågor och låta medarbetaren styra innehållet i samtalet för att förstå mer om sitt problem och komma till lösningen.

 I handledning används tre funktioner

  • Reflektionscykel – Reflektionsprocessen börjar med att man beskriver en konkret situation som av någon orsak skapat tankar och känslor. Därefter går man igenom reflektionsprocessens alla steg genom att svara på frågorna i de övriga fem stegen. Genom detta sätt får man möjlighet att lära genom erfarenhet.
  •  Interaktiv handledning eller så kallad erfarenhetsbaserad kunskap- utvecklar handlingsförmåga, kopplar teori och praktik och får förståelse för organisationens förutsättningar.
  • Modell för lärande utveckling –  interaktion med andra och erfarenhetsbaserat lärande där kompetensutveckling sker genom erfarenhetsutbyte .

Kontakta oss via info@meavia.se för mer information.

Tillbaka